søndag 4. oktober 2009

Verdens beste søndag!

Etter en sen kveld i går, var på byenen tur med Linda H, kjempekoselig, våknet vi 0945 av en sulten Sara. Innen 1130 var alle tre ferdig stelt, og på vei til farmor for å hente Simen og Solveig. Turen i dag gikk til Hellaskogen, en gammel vikingeskog med graver, historikk og vakker gammel mosekledd skog! Det er 1,5 km fra bilen ned til strandområdet, og simen var bra sutrete på veien ned dit.Men vi fant gåstokker, tok en rast i ett klatretre og så en flott bille på bakken.Farmor gikk med Sara, Simen hang i armen min og Tonny bar sekken med mat ,drikke og sitteunderlag-
Vel nede på stranden der fant vi frem mat og drikke(boller,Tom og Jerry kjeks og saft/kaffe. Vi koser oss, Sara tusler rundt og finner flotte moseflak. Og hva ser våre øyne: ett svanepar som kommer seilende inn i vika. Ungene blir overlykkelige, reiser seg og tar med en bolle hver ned til vannkanter. Svaner er STORE!!Og ungene litt for lite redde...Det var en utrolig flott opplevelse å stå en liten meter unna disse vakre, langhalsede fuglene og samtidig bevitne mine barns ekte iver og glede...
Når alle var "mette", gikk vi over oen av vikingegravene.På den ene toppen fant vi blåbærtuer, og der satt simen og jeg oss ne og plukket de siste 4 bærene,Han koste seg og har fortsatt lilla tommel. Sara fant reinlav(?), en hvitaktig mose som detter ned fra trærne når det blåser og søte små kongler.
På neste vikingegrav så vi noe rart som rørte seg under gresset og oppdaget en stålorm!!Den var 20-25 cm lang, og gjett om det var stas å se på!
Ferden gikk videre opp til bilen,med den obligatoriske klatrestoppen. Og en drikkepause selvfølgelig!
Til og med mor fikk seg en runde i det skjøre klatretreet:)

Chips og pølse på ett gatekjøkken, før vi stopper på Plantasjen og kjøper oasis og kubbelys.

Vel hjemme setter jeg i gang.Jeg har aldri i mitt liv laget noe slikt før,men etter 20 minutter på kjøkkenbenken fikk jeg tryllet frem ett avkkert sinkfat med mosebunn, småkongler og tre kubbelys.Har tatt bilder av både tur og "moseoppsats", skal laste ned bare:)

Simen og jeg tuslet opp i julekottet mitt, jeg for å rydde og sortere, simen av ren nysgjerrighet.Han fant ett nostalgisk reinsdyr, en liten kakeboks og en bitteliten juleduk De holdt han på med i nesten en time, la reinsdyret i boksen, hentet en nisse fra der jeg ryddet, og vips var juleduken "huset" til nissen osv. Ufattelig godt å se/høre at han kan kose seg litt alene og fantasere og leke. Snuppelura kom opp etterhvert, og da fikk de lov å leke med en stk syngende julehamster(tro meg:ikke mitt innkjøp..) og en dansende OG syngende pingvin med nisselue( heller ikke min "julepynt").De løp inn på langeloftet, og jeg hørte hamster og pingvin synge duett(den ene en hyper versjon av "jinglebells", den andre en rolig versjon "im dreaming of a white christmas"..) i en halvtimes tid.

Alt i alt: vi har hatt en super dag!!En sjeldent super søndag!!!

Ingen kommentarer: